.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ وزیر ارشاد به تمام شایعات و سوالات خبرنگاران

شمال نيوز: عصر روز گذشته سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که با مسئولین و خبرنگاران رسانه های دیجیتال در ساختمان اداره کل وزارت ارشاد برگزار شد به سوالات خبرنگاران در رابطه با حاشیه های چند وقت اخیر روزنامه ها و فیلم و سریال و موضوعات مهم مورد بحث دیگر پرداخت و به سوالات صنفی رسانه های دیجیتال پاسخ داد که در ادامه به آن اشاره شده است:

 

ـ تنها وزارت ارشاد در امور فرهنگی کشور تاثیرگذار نیست. تاثیر وزارت ارشاد قابل مقایسه با تاثیری که صدا و سیما می گذارد نیست. وزارتخانه ها و متولیان دیگر هم در این بین وجود دارد، مانند مراکز و حوزه های فرهنگی و دینی و آموزش و پروش و ... . به طور مثال آموزش رقص و آواز از دوره کودکی و در مهدهای کودک رواج یافته بود که امروز مهدهای قرآن جایگزین آن شده است. در بسیاری جاها کمبود وجود دارد اما تنها مقصر اصلی و متولی امور فرهنگی وزارت ارشاد نیست. باید دیگر بخشهایی هم که برابر قانون بودجه و یا از منابع دیگر برای فرهنگ سازی بودجه می گیرند وارد موضوع شوند و وظایف خود را انجام دهند. متولی اصلاح و انجام کارهای ارشادی و فرهنگی و رصد امور و فرهنگ سازی تنها وزارت ارشاد نیست و نباید تمام فشارها را تحمل کند.

ـ ما پیشرفتهای زیادی در موارد مختلف داریم ولی در چند مورد خاص هم نیاز به کار هست اما نباید در این موارد سیاه نمایی شود. متاسفانه برخی رسانه ها از برخی سخنان مقام معظم رهبری سوء استفاده و سیاه نمایی کردند درحالیکه بحث ایشان بحث راهبردی است و البته تذکراتی هم داده اند که اقدام کرده ایم. در موارد دیگر هم برابر منویات ایشان عمل شده است.

ـ مقام معظم رهبری در برخی تحلیلها از دهه 70 در رابطه با تهاجم فرهنگی هشدار دادند. امروز که رسانه های معاند در تمام مباحث ریز فرهنگی و زندگی ما ورود پیدا کرده اند، ما باید به این موضوع ها تخصصی تر وارد شویم و سعی در اصلاح داشته باشیم. همه باید کمک کنند و رسانه ها هم در این بین بازوهای وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کشور هستند که نباید بازی بخورند.

ـ البته وقتی سیاسیون با هم درگیر می شوند چه توقعی می توان از جامعه و رسانه ها داشت . بالاخره اختلافات فکری بین مجموعه های مختلف و افراد مختلف وجود دارد و باید سعی کنیم به طوری افکار و نظریاتمان را به هم نزدیک کنیم مسائلمان را حل نماییم و به نقطه مشترک برسیم نه اینکه در این رابطه خوراک به دست دشمن بدهیم.

ـ ضعف در مدیریت ها هم بوده ولی هر فشاری که از جانب دشمنان به ما وارد می شود از این بابت است که ما را به جان هم بیاندازند و ما باید در این بخش به مقابله بپردازیم و دشمنان را نا امید کنیم.

ـ انتقاد کنید و نقاط ضعف را بگویید ولی در برابر هر ده انتقاد 5 نکته مثبت را هم بازگو کنیم. برای نمونه یکی از دوستان چند روز قبل با بنده تماس گرفتند و گفته در جامعه چه خبر است؟ ما برای مناطق زلزله زده بصورت شبانه روزی کار می کنیم و در تاریخ جمهوری اسلامی این سرعت ساخت و ساز بی سابقه بوده است اما همچنان رسانه های داخلی دست به سیاه نمایی می زنند. این اتفاقات ناسپاسی است.

ـ بعنوان نمونه دیگر قبل از تشکیل جلسه هیئت نظارت در رابطه با روزنامه شرق قاطعانه اعلام کردم شرق باید تعطیل شود و تعطیل هم شد. ولی همان کسانی که مانند ما خواهان تعطیلی شرق شده بودند اعلام کردند وزیر ارشاد کوتاهی کرده است. اما اینگونه اطلاع رسانی منفی بافی است و درست نیست. نباید پشت ما را خالی می کردند.

ـ در مورد صنفی شدن نشریه های الکترونیکی (سایت های خبری تحلیلی) باید بگویم این موضوع مورد حمایت ما هم است ولی اینکه ما تعیین کنیم چه کسی رئیس باشد نخیر و ما دخالت نمی کنیم. خود مجموعه باید راهش را پیدا کند و به جمع بندی برسد. برای مثال در مورد خانه سینما بحث ما این بود که ما هم باید یک ناظر در این جمع داشته باشیم نه اینکه تعیین تکلیف کنیم. ما باید ناظر داشته باشیم که بر تشکیل جلسات و نحوه برگزاری انتخابات نظارت کنیم. بحث این بود که باید انتخاباتی انجام شود که همه اعضا در آن حق یکسانی داشته باشند نه اینکه گروهی بیایند و از بین خودشان فردی را انتخاب کنند و تشکیل جلسه دهند. وقتی می گوییم یک شورای صنفی یعنی همه باید در یک مجموعه همکاری کنند. ما نمی توانیم دو صنف یا چند صنف با نامهای مختلف برای یک مجموعه داشته باشیم. باید کارهای صنفی از راه درستش انجام شود و اینکه یک گروه بگویند اسلامی و گروه دیگر نام دیگری بگذارند مورد قبول نیست.

ـ در مورد مجموعه نشریات الکترونیکی هم اگر هماهنگی با وزارت ارشاد باشد مفیدتر و عمیق تر خواهد بود. باید باهم بنشینیم و ببینیم چه کارهایی در این خصوص باید انجام شود و به یک توافق نظر برسیم.

ـ خوشبختانه در زمینه تئاتر خیلی مسائل در حال انجام شدن است و نظارت و کنترل بدرستی صورت می گیرد تا جایی که حتی در این خصوص صدای خیلی ها هم درآمده است و برخی می گویند نظارتها بیش از اندازه شده است و در این بخش نسبت به سابق تغییرات مفید زیادی داده شده است.

ـ در رابطه با سهمیه های حج ، نماینده مقام معظم رهبری و دیگر مراجع مربوطه حضور دارند که در آن جمع تصمیم گیری می کنند. در این بخش سهمیه های زیادی مثل سهمیه جانبازان و خانواده های شهدا و ... نیز هست که نمی توان روی آنها دست گذاشت. همه سهمیه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 50 نفر است. در این رابطه از گروه های تئاتری، نویسندگان، خوشنویسان و .... که بالغ بر 29 مجموعه می شود از بنده برای تخصیص سهمیه های حج توقع دارند. در نتیجه بنده سعی می کنم این تعداد سهمیه را بین حوزه های مختلف تقسیم بندی کنم.

ـ اما در مورد بازیگران باید بگویم جناب آقای قاضی عسگر در مورد ایشان و حضورشان در فریضه حج نظر مثبت دارند. ایشان می فرمایند حتی 5 نفر هم شده در این سفر حضور داشته باشند زیرا تاثیر مثبت زیادی دارند و هنرمند باید در این سفرها حاضر شود تا بیایند و صحنه ها را از نزدیک ببیند تا بتواند در زمینه تاریخ صدر اسلام و اسلام و ائمه و فرهنگ اسلامی آثار فاخر تهیه کند و به نمایش بگذارد.

ـ در مورد جشنواره های جهانی به این شکل نیست که از وزارت ارشاد بخواند که ما نماینده ای را معرفی کنیم. فلان فیلم یا فلان شخص بروند و در جشنواره شرکت کنند بلکه در بسیاری از موارد این افراد بصورت شخصی در این جشنواره های شرکت می کنند.

در این رابطه فیلم یک خانواده محترم به بهانه اینکه زیر نظر سیما فیلم تولید می شود حتی از ما مجوز ساخت هم نگرفته است. البته سیما فیلم هم از «یک خانواده محترم» اعلام برائت کرده و از آنها شکایت کرده است. نیکی کریمی و «یک خانواده محترم» از جانب ارشاد فرستاده نشده بودند

ـ معاونت ها در چهارچوب وظایفشان کار می کنند ولی برخی از آنها هم اشکالاتی دارند و اگر ما در جاهایی متوجه اشکالات شویم تذکر می دهیم و پیگیری می کنیم و اما در نهایت شخص وزیر است که اعلام نظر و تصمیم گیری می کند ولی بخاطر گستردگی کار در برخی جاها مشکلاتی وجود دارد که اگر از آنها مطلع شویم حتما پیگیری می کنیم و هر جایی احساس کنیم معاونی داریم که همکاری لازم رابا ما ندارند حتما بررسی می کنیم و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال می کنیم. اگر در معاونت مطبوعاتی هم مشکلاتی وجود دارد بفرمائید اعمال نظر می کنیم ولی اختلاف نظر در همه جا وجود دارد ولی سعی می کنیم کمتر شود.

ـ در مورد بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی خبرنگاران و هنرمندان و ... سعی کردیم اقشار دیگر را هم عضو کنیم. با توجه به بحث اعتباری حتما پایگاه های خبری را در اولویت قرار می دهیم و فکر می کنیم وظیفه ما این است که حمایت کنیم و اگر هم جایی ایراد هست تذکر می دهیم و سعی می کنیم نگاه های تغییر کند زیرا با یک قشر فرهیخته و اندیشمند جامعه روبرو هستیم. نهایت سعی بر احترام و آرامش است.

- شما عزیزان مطمئن باشید که از سوی مقام معظم رهبری راهنمایی می شویم و اگر اشکالی باشد به ما تذکر داده می شود تا اصلاح کنیم و در خصوص کارهایی که انجام می دهیم باید پاسخگو باشیم.

ـ به شما اطمینان می دهم که سعی کرده ام به سهم خودم کوتاهی نکنم چه در انجام کارها و چه در حمایت از رسانه و مجموعه های دیگر. ما همه باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این روزهای سخت امروزی را سپری کنیم و البته باید خطاها را هم گوشزد کنیم و نکات مثبت را هم اعلام کنیم ولی سعی کنیم در خط دشمن نرویم که آنها از گزارشها و مطالب سوء استفاده نکنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.286 seconds.